2024: AZG 90 JAAR!

AZG 90 jaar jong!

In 2024 viert Scouting AZG haar 90ste verjaardag. Inmiddels een van de grotere scoutinggroepen in Nederland en met een hele actieve club van zo’n 90 vrijwilligers. Elke zaterdagmiddag gaan jongens en meiden tussen 5 tot en met 17 jaar samen op avontuur en ondernemen leuke, sportieve en leerzame activiteiten. Scouting daagt jongeren uit zich persoonlijk te ontwikkelen en daaraan vooral veel plezier te beleven. Onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek laat zien dat dat werkt. Scouts zitten lekkerder in hun vel, doen het beter op school en vinden makkelijker een goeie baan. Zo draagt Scouting niet alleen bij aan de persoonlijke ontwikkeling van haar leden en vrijwilligers, maar ook aan de maatschappij.

Jubileumactiviteiten

• Zaterdag 16 maart: "Feestdag AZG 90 jaar” voor alle kinderen

• Zaterdag 6 april: Groepsfoto

• Zaterdag 6 t/m zaterdag 13 juli 2024: Gezamenlijk Jubileumkamp in Kasterlee (België)

• Zaterdag 28 september: Groepsdag met een knipoog naar het verleden

• Zaterdag 9 november: Reünie voor alle oud AZG-leden en -vrijwilligers

Historie

Waalwijk kende in 1919 al een (niet katholieke) padvindersgroep, maar deze bestond ondanks het enthousiasme van staf en leden maar kort. In 1934 ontsproot vervolgens het plan om aan jongens van 12 jaar en ouder het spel van verkennen te geven. Medio juli dat jaar werd vanuit de parochie Sint Jan de Doper in Waalwijk de katholieke verkennersgroep “Andreas Zijlmans Groep” (AZG) opgericht, vernoemd naar een Waalwijkse pater en missionaris, die in 1900 in Mongolië werd vermoord. De verkenners kregen onderdak op de zolder van de Sint Petrusschool, waar in eerste instantie 6 middelbare scholieren werden opgeleid tot derde klas verkenners aan de hand van het boek “Scouting for Boys” van de Engelsman Lord Baden Powell. Op 10 oktober 1934 werden de zes verkenners officieel geïnstalleerd.

90 jaar AZG in vogelvlucht

• Juli 1934: Oprichting Rooms Katholieke Verkennerij Andreas Zijlmansgroep met een startkapitaal van 5 gulden(!)

• 1954: Na 20 jaar eindelijk een eigen hoofdkwartier aan de Winterdijk, mede gefinancierd met de entreeopbrengsten van het AZG circus SpeKiMeKo.

• 1963: Start van de Water Verkenners Afdeling (WVA) en aanschaf van eigen vletten.

• 1967: Emancipatie midden in de roerige jaren ’60 en bij de AZG starten en de eerste meidengroepen (Kabouters en Gidsen)

• 1973: Op 24-feb de fusie met Clemensgroep uit Baardwijk. Hun oude hoofdkwartier is onze huidige accommodatie De Lunt.

• 1978/79: Aanschaf van Motorschip Risico en de 1e AZG-bestelbus (“AZGijs”).

• 1984: Het gouden jubileum en het 1e gezamenlijke kamp in Wiltz (Luxemburg). Elke 5 jaar zouden we hier terugkeren.

• 1985: Start van de 1e Bevergroep (kinderen van 5 en 6 jaar).

• 2001: Oprichting van de AZG Oud-Stafledenclub.

• 2021: Op 9 oktober de officiële opening het fonkelnieuwe HK aan de surfplas

• 2024: AZG bestaat 90 jaar met het gezamenlijke kamp voor het eerst niet in Wiltz (LU) maar in Kasterlee (BE).